Naturfoton

En tur till Norge

17/8
Jag och kompisen Krister Sand tog en tur till Norge i Augusti. Vi började med några dagar i Sölen i Rendalens kommun. Ett fantastiskt vackert område med tre fjälltoppar varav den högsta Mittsölen (Midre Sölen) är 1755 m.ö.h. Vi parkerade vid Gravåsen och gick sedan ca 10 km till den lilla sjön Skardtjönna. Sträckan dit ca 10 km var mestadels i lätt terräng men hela tiden uppför. Höjdskillnaden blev ca 500 m. Dock så avslutades leden fram till sjön i vårt tycke rätt onödigt i blockterräng som var rätt svårframkomlig. Vi såg sedan att leden kunde gått bredvid detta blockavsnitt. Väl framme vid sjön slog vi upp tälten för kvällen. Klicka på bilderna så blir de lite större.

En inte alltför besvärlig tur till Skardtjönna. Det var dock uppför hela vägen så lite tog det allt på krafterna.

Solnedgång över Skardtjönna. Det blåste kraftigt både första och andra natten

18/8 Mulet och hela eftermiddagen regn…

Andra dagen hade vi tänkt gå upp på Mittsölen men det var mulet blåsigt och spåddes regn. Vi tog en kortare tur i omgivningarna istället.

Fantastisk utsikt även från de lägre höjderna.

19/8 Denna dag var vädret bättre. Fortfarande lite blåsigt men helt ok. Vi bestämde oss för den där toppturen uppför Mittsölen.

Södra Sölen och Skardtjönna. Det är ingen vulkan som man kan förledas att tro…

Utsikt söderut från Mittsölens brant.

Utsikten från toppen av Mittsölen var helt fantastisk. Krister med sina båda malamutter Kalla och Magda döpta efter…  gissa vilka.

Utsikt från toppen – åt väster.

Utsikt från nerfärden.

Vy över tältplatsen.

20/8 Denna dag beslöt vi att åka vidare. Vi hade sett omgivningarna och tyckte inte att det var mycket mer att se. Det var lite gråare men mycket behagligt väder denna dag.

Vi tog en annan väg tillbaka. En lite spektakulär ravin som vi gick nerför inledningsvis.

Vi stötte på en fjällripemamma med tre nästan vuxna ungar i ravinen.

11 kilometer till dit vi parkerat bilen i mycket behaglig terräng och skönt väder.

En sista titt på Sölenfjällen.

En varfågel satt på en talltopp och spanade efter byte…

Vi kände att vi inte var riktigt klara med Norge ännu utan tog oss med bilen ytterligare in i landet. På kvällen övernattade vi gratis (vägavgift bara) i en stuga.

21/8 Vi körde till Dovre och tog en promenad i nationalparken där vi fick se myskoxar och en fantastisk vy över Snöhetta. Det högsta berget i Skandinavien utanför Jotenheim – 2286 meter över havet…

Myskoxarna fick vi se på långt håll. Det var inte tillåtet att gå närmare än 200 m. Här är väl ca 300 m. Den stora började gå mot oss och jag som redan blivit jagad av en tjur en gång i år kände mig lite otrygg och vände åt andra hållet.

Krister och hundarna ser det fantastiska berget Snöhetta. Norges Kilimanjaro…

Hundarna poserade fint framför Snöhetta när man bad dem. Det är faktiskt 15 kilometer till berget härifrån.

Snöhettamassivet från en utsiktspunkt.

Eftersom det inte var så långt bort tog vi en tur till Jotunheim också. Vi tältade bara en natt. Bergen i bakgrunden är Glitertindmassivet. Själva Glittertind 2460 m döljs precis bakom dessa toppar…

Dagen efter åkte vi hem till Sverige igen… Plan för nästa år är toppturer både upp på Snöhetta och Glittertind.